Iedereen kan op grond van artikel 35 van de Wet persoonsgegevens (Wbp) aan de gemeente (en andere organisaties) inzage vragen in de persoonsgegevens die over hem of haar worden verwerkt.
Ook onder de werking van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) die vanaf 25 mei 2018 in werking treedt, blijft dit recht bestaan (artikel 15 AVG).
U heeft het recht te weten welke gegevens dit zijn, waarvoor de gemeente deze gegevens precies gebruikt en met wie of welke instanties uw gegevens eventueel worden gedeeld. U kunt alleen gegevens over uzelf opvragen, niet over anderen. Er hoeft geen reden te worden gegeven voor een inzageverzoek. Bij gegevens van kinderen jonger dan 16 jaar wordt een inzageverzoek door de ouder(s) of wettelijk vertegenwoordiger gedaan.
Aanvragen
- Persoonlijk
Wij vragen u persoonlijk langs te komen op het gemeentehuis om inzage te verzoeken in uw persoonsgegevens. Alvorens wij uw verzoek in behandeling kunnen nemen dienen wij uw identiteit vast te stellen.
U kunt hiervoor een paspoort of Nederlandse identiteitskaart, een ID-kaart of paspoort uit een EER-land of een Nederlands vreemdelingendocument te overleggen. Als u zich niet wil of kan identificeren is, dit een grond om uw verzoek meteen af te wijzen.
Als uw identiteit is vastgesteld, wordt er een afspraak gemaakt met de privacy medewerker om uw aanvraag te beoordelen.
Als de aanvraag in behandeling wordt genomen, heeft de gemeente hier 4 weken de tijd voor. Lukt de afhandeling niet binnen deze 4 weken dan kan deze termijn met maximaal 2 maanden worden verlengd.
- Schriftelijk (brief analoog)
U kunt uw aanvraag ook schriftelijk doen. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft een modelbrief beschikbaar gesteld die u hiervoor kunt gebruiken. Ook in dit geval dient u zich te identificeren. Hiervoor wordt u op het gemeentehuis uitgenodigd. Als uw identiteit is vastgesteld, kan de aanvraag in behandeling worden genomen zoals hierboven beschreven.
Ook bij het gebruik maken van de e-mail dient uw identiteit te worden vastgesteld en vragen wij u langs komen met een geldig identificatiebewijs. Is uw identiteit vastgesteld dan kan de aanvraag in behandeling worden genomen zoals hierboven beschreven.
Meer informatie
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) kent meerder rechten toe aan personen van wie persoonsgegevens worden verwerkt en biedt meer middelen om verwerking van persoonsgegevens te controleren en te beïnvloeden. Voor meer informatie hierover, verwijzen wij u naar de Autoriteit Persoonsgegevens www.autoriteitpersoonsgegevens.nl
Bezwaar
Wordt uw verzoek afgewezen dan kunt u hiertegen binnen zes weken een bezwaarschrift indienen.
In het bezwaarschrift moet u in elk geval vermelden:
- uw naam en adres
- de datum
- een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt
- de redenen waarom u het niet eens bent met het besluit
Vergeet niet het bezwaarschrift te ondertekenen.